۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است
سرخط خبرها

نگاهی به رشد گفتمان عدالت محوری و فسادستیزی در ۴۳ سال گذشته

  • کد خبر: ۹۸۳۸۵
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
نگاهی به رشد گفتمان عدالت محوری و فسادستیزی در ۴۳ سال گذشته
سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: رفع فساد و برخورد با بی عدالتی و تبعیض، جوهره اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هر ساله با فرارسیدن دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی به و روز‌هایی که یادآور قیام ملت بزرگ ایران علیه حکومت ظلم، ستم و استبداد و پیروزی مردم کشورمان رهبری امام خمینی (ره) در مقابل زورگویان و ظالمان است، تلاش جریانات معارض و معاند برای منحرف کردن اهداف و آرمان‌های انقلاب با ایجاد ابهامات و شبهات شدت می‌گیرد.

تجربه نشان داده است که هرچه بیشتر از عمر انقلاب می‌گذرد و نظام اسلامی قدرتمندتر می‌شود، تلاش این جریانات هم برای تحریف واقعیت‌ها و ایجاد ابهامات بیشتر می‌شود و از روش‌های جدیدتری هم برای این موضوع استفاده می‌کنند. در این گزارش نگاهی داریم به دیدگاه نمایندگان مجلس درباره فسادستیزی و عدالت محوری در طول انقلاب اسلامی تا ابهامات نسل جوان، بهتر برطرف شود.

حساسیت مردم به هر مصوبه تبعیض آمیز، دستاورد جمهوری اسلامی است

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه کار‌های بسیاری در راستای مبارزه با فساد و تبعیض بر زمین باقی مانده است، به «فارس» گفت: اکنون توجه و نگاه جامعه به مبارزه با فساد و بی عدالتی است.

سید نظام الدین موسوی افزود: افکار عمومی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در مقابل هر اتفاق، بخشنامه یا مصوبه‌ای که آن را خلاف عدالت و تبعیض تشخیص دهد، واکنش نشان می‌دهد و موضع گیری می‌کند که این یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بسط و گسترش عدالت طلبی و مبارزه با تبعیض و فساد است.

وی ادامه داد: رفع فساد و برخورد با بی عدالتی و تبعیض، جوهره اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است و از این رو رویکرد‌ها و جهت گیری‌های نظام اسلامی بر این اساس است و مردم نیز این مطالبه را از مسئولان برای مقابله با بی عدالتی و تبعیض دارند. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: جهت گیری کلان نظام نیز در راستای مبارزه با بی عدالتی، فساد و تبعیض است و مردم نیز از این رویکرد پشتیبانی و حمایت می‌کنند.

رنجش مردم از رفتار برخی آقازاده‌ها

از سوی دیگر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی به «ایسنا» گفت: هر چند مردم، شاه ستمگر را از کشور بیرون کردند، اکنون شاهد حضور برخی آقازاده‌ها هستیم که متأسفانه با رفتارشان شائبه‌هایی را به وجود آورده اند و مردم از این نظر حق دارند ناراحت باشند.

حجت الاسلام جواد نیک بین اضافه کرد: مردم قبل از انقلاب اسلامی، از پیش پا افتاده‌ترین مسائل رفاهی محروم بودند و اوضاع اقتصادی بسیار نابسامانی داشتند. اکنون حال عمومی مردم در موضوعات اقتصادی و فرهنگی بهتر است، اما مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه باوجود دستاورد‌های بسیاری که در این ۴۳ سال به برکت انقلاب اسلامی به دست آورده ایم، برخی چیز‌ها را از دست داده ایم، گفت: اگرچه خلوص، یکپارچگی و هم زیستی مسئولان با مردم جزو آرمان‌های انقلاب بود، طی این سال‌ها آن‌ها را از دست دادیم و بسیاری از مسئولان در این سال‌ها اشراف زاده شدند و اشرافی زندگی می‌کنند. چ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان خدمات انقلاب اسلامی را در حوزه عدالت نادیده گرفت، گفت: عقب ماندگی‌ها در این عرصه، محصول نگاه حاکم بر دولت بعد از جنگ است.

فساد نهادینه نیست

همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه عدالت و مبارزه با فساد گفت: با ملاحظه شرایط چهل و چند سال اخیر متوجه می‌شویم که امکانات قابل قبولی در مناطق مختلف جغرافیایی کشور وجود دارد و این یعنی عدالت منطقه‌ای در نتیجه انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

جعفر قادری در توضیح این موضوع به «فارس» گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تنها چند شهر از امکانات مناسب برخوردار بودند و سایر شهر‌ها و روستا‌ها دسترسی چندانی به امکانات عمومی نداشتند، اما پس از انقلاب اسلامی به تدریج خدمات عمومی شامل، آب، برق، گاز، امکانات بهداشتی، راه مناسب و امکانات مخابراتی به مناطق مختلف ارائه شد و در حوزه تفاوت دریافتی بین گروه‌های مختلف درآمدی نیز اگرچه درآمد سرانه کشور پذیرفتنی نیست و باید افزایش یابد، حداقل امکانات برای گروه‌های درآمدی مختلف فراهم شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: هرچند کارشناسان مختلف بعضا خط فقر را در سطح بالایی تعریف می‌کنند، نهاد‌های حمایتی شکل گرفته در دل انقلاب اسلامی با برنامه‌های مختلفی که در این چهل و چند سال طراحی و اجرا کرده اند، امکان بهره مندی همه اقشار از امکانات زندگی را فراهم کرده اند.

قادری در ادامه و با اشاره به بیانات سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه در حوزه عدالت اجتماعی با عقب ماندگی‌هایی مواجه هستیم، ادامه داد: نوع حکمرانی برخی جریانات سیاسی در سال‌های بعد از جنگ که چندان به مقوله عدالت اجتماعی باور نداشته اند، در بروز این مشکل تأثیر جدی داشته است، هر چند مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز در کمبود منابع و توزیع نشدن مناسب آن‌ها بی تأثیر نبوده است، اما سهم حکمرانی غلط و نوع نگاه برخی مسئولان در مسئله ضعف عدالت اجتماعی برجسته‌تر به نظر می‌رسد.

وی درباره آثار و دستاورد‌های حوزه مبارزه با فساد نیز تأکید کرد: در نظام اسلامی حداقل فساد هم پذیرفتنی نیست، اما وقتی وضعیت عمومی فساد اقتصادی در کشورمان را با کشور‌های دیگر مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که فساد در کشور ما نهادینه نشده است و برخی جریانات هستند که از خلأ‌های قانونی یا عدم مراقبت‌های اداری سوء استفاده می‌کنند، اما گفتمان حاکم بر کشور که فسادستیزی است، باعث شده است این جریانات حاشیه امن نداشته باشند.

قادری با اشاره به الزامات حرکت کشور در مسیر عدالت گستری و مبارزه با فساد عنوان کرد: برای مبارزه با فساد باید به سمت شفافیت و نظام‌مند کردن امور و اصلاح فرایند‌های اداری کشور برویم. تا این کار انجام نشود و سیستم اداری ما به روز نباشد، نمی‌توانیم ادعای مبارزه با فساد را داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->